Mobilní telefon očima teenagera 21. století – úvahy žáků 8.A a 9.A
Během měsíce dubna 2024 se žáci 8.A a 9.A zabývali problematikou mobilních telefonů a sociálních sítí. V rámci úvahového tématu v oblasti stylistiky „Mobilní telefon očima teenagera 21. století“ se všichni podrobně a objektivně zamysleli nad tím, co tento doplněk člověka dnešní doby přináší a co naopak lidem bere. Bylo to pozoruhodné zamyšlení, neboť názorové spektrum nestranilo dětem, ale ani dospělým…
Problematiku mobilních telefonů ve škole a ve výuce řeší řada škol, ať už se jedná o striktní zákazy nebo určitou toleranci. Zdroj informací versus zloděj času, i to bylo námětem následné diskuse, která vycházela z osobní i předané zkušenosti chlapců a děvčat ve věku 14 -15 let…
Všichni se rovněž shodli na tom, že telefon je prostředek komunikace a záleží vždy na člověku samotném, k čemu, kdy a jak často jej používá.
Jako pozitiva mobilu žáci uváděli:
– rychlý zdroj komunikace a informací
– má mnoho funkcí, hry, přehrávání videí nebo filmů
– výkonný fotoaparát, rychlost a kvalita fotek, jejich využití a zpracování
– aplikace, které je možné stáhnout a dále využít
– slouží k nejrůznějším nákupům z různých e-shopů
– dá se z něj pracovat i z domova (běžně i v rámci distanční výuky, která však mluvené slovo nenahradí)
– SMS s fotografií i barevnou úpravou
– dopravní spojení, navigace
– kontakt s rodiči
– upřednostňování on-line rychlosti při objednávce produktu
– studijní video s výkladem
– informace k jednotlivému učivu
– dostupnost filmových zážitků přes různé streamovací platformy
– oblíbené a časté kontakty se spolužáky
– četba knih, i když ty papírové s obrázky jsou nadčasovou klasikou
– být in, zvětšující se aktivita na sociálních sítích
– setkávání lidí různých zájmů (sběratelé, kulinářské umění, konzultace zdravotního či jiného problému, apod.)
– používání vymezuje školní řád dané školy, ale vždy by mělo jít o dohodu žáka s učitelem
-aktuální poučení ze strany rodičů, učitelů a leckdy i vrstevníků o možných nebezpečích na síti
Jako negativa mobilu žáci označili:
– působení modrého světla na náš mozek
– lidé při používání často a nesprávně drží tělo (problematika krční páteře)
– kyberšikana, velké nebezpečí v on-line prostoru (ponížení člověka, násilí, údaje a fotografie vyžadované u nezkušených potencionálním predátorem)
– nebezpečí virů při stahování aplikací či využívání internetového prohlížeče
– zabírá ohromné množství času při sledování sociálních sítí
– neustálé naskakování a opakování diskutabilních reklam
– závislost na mobilu odděluje člověka od skutečných zážitků
– je potřeba oddělovat virtuální realitu od denního prožitku
– řada lidí dnes nemá za mobil jinou „alternativu“ zábavy
– někteří teenageři jsou schopni posuzovat „kvalitu a význam vrstevníka“ podle ceny mobilního telefonu
– bohužel dospělí v řadě případů nejdou žákům příkladem a v metru i tramvaji to vypadá jako v prodejně mobilních telefonů
Dle výše uvedených postřehů je vidět, že se žáci, rovněž nad tímto tématem, dokážou velice moudře a efektivně zamyslet a vyslovit svůj názor. Každá moderní doba přináší nové věci. Jestli se naplní Hemingwayova úvaha o tom, že každá generace po staletí pravidelně označuje na sklonku žití svůj život za „staré zlaté časy“, uvidíme až po letech😉…
Mgr. Petr Böhm, učitel českého jazyka